KVELDSNYHETER: «UgunsGreka» Vadim fanget en dyr torsk i Norge

Sommerferien til skuespilleren ved Mikhail Chekhovs Riga Russian Theatre Jakov Rafalsons, eller skuespilleren som spilte rollen som Vadim i den populære nasjonale TV-serien «UgunsGrēks», viste seg å være full av eventyr. Først tilbrakte han og kona Galina en tretti dager lang tur gjennom Italia, Tsjekkia og Polen, og deretter, invitert av venner, dro de til Norge.

Det er ikke noe hjul på veien

«Venner tilbød seg og jeg tok gladelig imot en tur til Norge. Det var uventet fordi jeg aldri hadde vært i dette nordlige landet. Det var en stor glede,» begynner Rafalsons i historien. «Først og fremst dro vi sjøveien til Stockholm på cruisefergen Tallink Isabelle fra havnen i Riga. Etter å ha nådd målet dro vi, et selskap på fem personer, til Norge på en buss som hadde alt nødvendig for livet. Vi reiste 800 kilometer langs veien. Dette er mye. Da vi allerede var i Norge falt et hjul av bussen vår. Vi stoppet bilene rett der på motorveien. Mirakuløst nok stoppet en gutt fra Riga og hjalp oss. Vi mistet omtrent en time og et halvt, men vi gikk videre.Vi ble også stoppet av grensevakten.De gikk av bussen og undersøkte alle medbrakte ting og produkter, men passene trengte ikke fremvises Siden alt var i orden , vi kunne fortsette reisen vår,» minnes skuespilleren.

Løperne blir ønsket velkommen på siste etappe av en herlig latvisk gutt, Raivo, som har bodd i Norge i ti år: «Kona hans har nettopp fått en baby. Raivo, som guide, henter frem de latviske gruppene som har gått gjennom Norge .»

Rafalson innrømmer at det er hyggelig å se og besøke andre land. Han ville imidlertid ikke ønske å endre sin elskede Riga og Latvia til å bo i et annet europeisk land, sier skuespilleren.

Sikt på den store rollen med en kutter

Ifølge ham er norsk natur barsk skjønnhet. «Været var så kaldt at det føltes som oktober. Men det var bare slutten av juli,» sier han.

Raivo, fra Latvia, eier flere båter og en stor kutter. «Vi dro til Atlanterhavet med kutteren. Bevæpnet med snurrevad og fiskestenger ønsket vi også å fange litt fisk. Raivo informerte oss fortløpende om hva dypet var: det var enten 300 eller 400 meter. Fisket var bra da vi fanget torsk, makrell, gjedde, elektrisk ål og sardin. Raivo tilbød oss ​​i stedet norsk laks. Generelt ble jeg overrasket over Raivos oppriktighet og vennlighet. Vi trengte ikke å late som om ingenting hadde skjedd, og vi kunne hvile i fred,» sa den reisende. .

Rafalsons skryter av at han selv fanget en ca halvannen meter lang torsk, som var på 70 meters dyp. Det var fysisk vanskelig å løfte ham. Da de forlot land, hjalp venner med å rense den. Interessant nok er det annerledes fisk i Norge enn i latviske farvann. De er også lettere å rengjøre fordi det ikke er skjell. «Jeg er en lidenskapelig fisker og vi drar ofte til Lielupi med venner for å fiske. Dessverre har jeg ikke råd til å gjøre det så ofte som jeg skulle ønske, for i løpet av sesongen er teateret veldig overfylt», legger han til.

Vasker oppvask mens venner vasker fisk

«Under turen spiste vi bare fisk. Vi kokte fiskesuppe, som viste seg å være spesielt deilig. Jeg må innrømme at jeg ikke kan lage mat, så jeg sa: «Venner, jeg vasker opp! «Selv kl. hjemme, når jeg er alene, er jeg den eneste som kan steke poteter og et egg,» innrømmer skuespilleren åpenhjertig.

Latviske reisende så ikke storbyen, men det var heller ikke målet. «Nordmenn bor langt fra hverandre, fordi husene er flere kilometer fra hverandre. Vi så nesten ingen mennesker heller. Det er biler på gaten, noen syklister, men ingen mennesker. Vi så hvor store hunder som ledet folk» Hunden er bundet til sykkelen og når du går ned bakken løper hunden ved siden av den, når personen går oppover er hunden foran rattet og leder eieren. Jeg hadde aldri sett noe lignende før,» sier skuespilleren.

Rafalson liker ikke shopping. Skuespilleren tok med seg frossen torsk hjem fra Norge som bestikkelse for å spandere på venner og kolleger.

Ealdwine Thatchere

"Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert."