Nerijus kjører Norge på motorsykkel: overnatting på spektakulære steder og veier ukjente for andre

I Amerika beundret han å reise med motorsykkel

Nerijus har bodd i Norge i seks år nå – han bodde i Amerika en stund, prøvde så å tjene til livets opphold i Litauen, men innså etter hvert at det ikke var lett å bo i hjemlandet, så han bestemte seg for å reise utenlands for å tjene penger .

«Jeg har jobbet som lastebilsjåfør i Litauen i lang tid, men jeg er lei av vanskelighetene med å krysse grensen til Russland, jeg møter vanskeligheter og korrupsjon. Selv om jeg tok eksamen fra universitetet og prøvde å søke jobb pr. spesialitet, å se lønningene mine. , jeg innså at jeg ikke ville overleve, – N.Miejatie gjemmer seg ikke. – Jeg dro til Norge for å bygge et hus i Litauen, så de to første årene bodde jeg mellom to land – jobbet jeg for seks uker og jeg har hatt to gratisturer. Det var ikke fornuftig å fly etter at familien slo opp, så jeg ble her for alt.»

I Norge driver Nerijus betongpumpe. Som han selv forklarer, er dette arbeider med tunneler som graves under fjordene for å slippe å navigere med ferger.

– Tunnelene er omtrent 15 km lange og bidrar til å unngå navigering med ferger, som er svært mange i landet, men å krysse dem bremser all trafikk betydelig, sier N. Motiejaitis.

Som tenåring var Nerijus fascinert av motorsykler, men innså først at han kunne reise med dem mens han var i Amerika. Etter å ha reist mange steder, ga Nerijus senere opp hobbyen sin, men kjøpte seg en turmotorsykkel for 4 år siden og begynte å reise intenst igjen.

«Jeg hadde en motorsykkel allerede som 16-åring, men som alle unge mennesker gned vi oss gjennom skoger og landsbyer. Først da jeg var i Amerika sparte jeg penger og kunne kjøpe en kraftigere motorsykkel, – sier N. Motiejaitis. på en motorsykkel fra Norge til Hellas, jeg var på tur i Alpene. I fjor, da det var mange restriksjoner på grunn av pandemien, bestemte vennene mine og jeg oss for å dra til Nord-Norge. Det jeg legger merke til akkurat nå. Lukt, vind … Alt er annerledes.»

Når jeg reiser med bil, ville jeg ikke se det jeg legger merke til akkurat nå. Lukt, vind … Alt er annerledes

Nerijus sykler forskjellige steder på en tursykkel, noe som er mer behagelig for ham enn vanlig. Og apropos den ubeskrivelige følelsen under reisen, ler N. Motiejaitis og tenker at denne kjærlighetshistorien kan ha kommet fra bøker han leste som barn, der det ble skrevet om indianere som rir på slettene.

«Tursykler er høyere og jeg er 1,95 meter høy, noe som gjør dem lettere å sykle. Dessuten kjøpte jeg en som tilhører kategorien eventyr, så de passer ikke bare for motorveikjøring, men også terreng,» forklarer Nerijus.

Tur til Norge i helgene

Han spytter på korte turer til Norge vanligvis annenhver helg. Fredag ​​kveld, når han kommer tilbake fra jobb, setter han sammen de nødvendige tingene, og når han står opp lørdag morgen setter han seg umiddelbart ned på motorsykkelen.

«Jeg kjører 700-900 km i helgene. Kanskje det ville virke lite om det var i Litauen eller i Tyskland, hvor en slik distanse kan tilbakelegges på noen timer. Og her i Norge: det er mange ferger, svingete veier og fjell. ,- sier han. N.Miejatie. – Jeg bruker også spesielle apper for syklister som sender meg ut av hovedveiene. Der kan du velge mer svingete og fjellrike veier. Du sitter og kjører gjennom steder du aldri ville snudd fordi du ville» ikke vet – noen ganger må du til og med passere gjennom gårdstunene til bøndene Når du snur disse gatene, kjører du maur 30 og når du er veldig god.»

Nerijus bruker vanligvis en helg på selve turen og den andre på å forberede neste tur. Siden han er i online grupper av reisende, ser han konstant på om noen deler interessante steder, og når han ser noe vakkert, setter han det umiddelbart på kartet sitt. Mens han kjører motorsykkel, filmer N.Motiejaitis alt, så han må fortsatt installere og laste opp videoen sin til Youtube i løpet av forberedelseshelgen.

«Jeg har aldri en presis plan, men jeg vet hvilken retning jeg vil gå, hva jeg trenger å se,» sier Nerijus. – Når man først har jobbet med systemet, tar ikke forberedelsene mye tid. Jeg tar et telt, en sovepose, en madrass, litt mat så jeg kan lage noe selv på kvelden. «

VIDEO: Sesong 2021 Del 11 / Norges sørligste punkt / Camping / Påsken nærmer seg

Nerijus innrømmer at han ikke er særlig interessert i å utforske byer og deres arkitektur, men han er mye mer interessert i å lære om naturobjekter. Mennesket prøver alltid å se fossen, gå på de svingete veiene, som en gang har klatret byr på en fantastisk utsikt. Men når man nyter naturen er det viktigere å ta hensyn til værmeldingen.

«Jeg hadde vært ute i fem dager for en måned siden, jeg var på værradaren, det regnet på lørdag. Jeg trodde det ikke var noe slikt, jeg kjørte i vei og den dagen fløy jeg til vennene mine den helgen. Sittende om kvelden med en kopp kaffe, skrudde på radaren og så regn og snø komme fra der jeg skulle hjem.Jeg visste det ville bli problemer,- ler N. Motiejaitis.- Jeg valgte å gå tilbake samme vei. Jeg er kommet, men regnet hang meg fortsatt. Jeg kom hjem ved -4 minusgrader og med snø.

Fotoalbum fra det personlige albumet / Øyeblikk fra Nerijus Motiejaitis reiser

Selv om været noen ganger overrasker Nerija, sørger det for at for eksempel regnet ikke påvirker henne noe særlig, siden hun har gode klær.

«Du prøver fortsatt å velge godt vær bare fordi du ikke kan se noe rundt når det regner eller tåker,» bemerker N. Miejaitis.

Nerijus inviterer ofte vennene sine til å bli med på turen, men de er ikke alltid enige, så mannen går alene på veien uten frykt. Ifølge ham er det trygt å reise til Norge, folk her er tolerante og telt kan settes opp nesten hvor som helst.

«Det gikk opp for oss da. Du kan ikke slå opp et telt der det er inngjerdet, i selve byen eller i en mannsgård, men hvis du kjører bil, ser en tomt eller en sving i skogen, kan du stoppe og slå opp en Noen ganger kjører du om kvelden, prøver å finne et uvirkelig sted å sove grusomt fin utsikt. I år er jeg spesielt heldig med dette: Jeg setter opp telt, sitter på en klippe og ser på fjordene», er N.Miejatie fornøyd.

Dette gjør reisen billigere og friere

Under slike turer må Nerijus kun betale for drivstoff, mat og noen ganger nødvendige motorsykkelreparasjoner. Mannen anslo at en reisedag koster rundt 70-100 euro, og selv om det ikke er snakk om et lite beløp, er det fortsatt billigere å reise.

«Det viktigste er at søvn ikke koster deg noe. I Norge er hoteller veldig dyre, med priser fra hundrevis av euro per natt, og hvis du vil slå opp telt på campingplassen starter prisene på 15 euro. Jeg ble nylig stoppet i en av dem fordi jeg ikke fant et sted å sette opp telt, så jeg måtte betale 30 euro, sier N.Miejatie.- Selvfølgelig, hvis du trenger en dusj hver dag, blir det vanskeligere , for her er elvene veldig raske og kalde, så vi drar til campingplassen med noen dagers mellomrom for å ta et bad eller se etter en innsjø. Dessuten spiser jeg på bensinstasjonen om dagen, for det er egentlig veldig dyrt å gå til restauranten her.»

Fotoalbum fra det personlige albumet / Øyeblikk fra Nerijus Motiejaitis reiser

Å reise kun med motorsykkel og telt er ikke bare billigere, men gir også Neria mer frihet, siden det ikke er nødvendig å organisere overnatting på forhånd, du trenger ikke lenger å være avhengig av tidspunktet for avreise eller ankomst. Og bildene som N. Motiejaitis ser når han stopper natten ulike steder er ubeskrivelige.

Et av de mest minneverdige stedene for Nerijus var klippen Preikestolen, hvor du har omtrent en og en halv times gange ved ankomst. Ifølge Nerius er det en flat hule hengende over fjorden i 600 meters høyde, noe som ser imponerende ut.

«Det sørligste punktet i Norge satte også inntrykk: det er et fyrtårn, du kan klatre til toppen, lese historien og du har utsikt over havet. Jeg likte også Vestkapplatået: når du når toppen kan du se havet og fjelltoppene. Det er et av de mest vindfulle stedene i Norge hvor skip ofte havarerte tidligere. I det øyeblikket føler man seg berørt av historien, til og med gruen forsvinner i kroppen», sier N. Motiejaitis.

På dette tidspunktet føler du deg berørt av historien, til og med skrekken forsvinner i kroppen

Selv om Nerius velger ansvarlig hvor han har tenkt å reise, blir han noen ganger skuffet over bildene han ser. En mann kan bare glede seg over at dette skjer ekstremt sjelden.

– Kanesteinen er den mest fotograferte steinen i Norge. Når du ser på den på bildene, ser den imponerende ut, men når du ankommer forventer du at den er større. Og den er rundt to meter opp av vannet, selv om den er 3-4 meter høy. Det ser ut som det vil vau, men ingenting virkelig imponerende,» innrømmer N. Motiejaitis.

Fotoalbum fra det personlige albumet / Øyeblikk fra Nerijus Motiejaitis reiser

Mens han er på reise, møter Nerijus også utfordringer, og det vanskeligste er å henvende seg til andre når man reiser med kameratene sine. Ifølge ham, når du kjører alene, avhenger alle avgjørelser kun av deg selv og mens du reiser med venner, bemerker N. Miejatie at han begynner å reise ikke for seg selv, men for andre. Men slike vanskeligheter lønner seg når du også har morsomme eventyr.

«Sammen med en venn dro vi til Hellas, vi prøvde lenge å sove, og til slutt snudde vi oss til siden og fant en fin eng nær elven. Om morgenen våknet vi med den berømte lyden: vi la vår hodet i teltet og vi så at vi var i en flokk med kuer og okser. Teltet mitt var rødoransje, så vi hoppet raskt ut fordi vi var redd oksene ikke ville trekke det ut, ler Nerijus og legger til at det endte lykkelig og pakken har gått.

For de som drømmer om å reise med motorsykkel og telt, anbefaler Nerijus å ikke laste på ting og å reise med minst mulig vekt. I tillegg anbefaler han ikke bare å se på det endelige målet for turen, men også ta hensyn til de omkringliggende gjenstandene, for ikke å gå glipp av de spektakulære stedene ved et uhell.

«Jeg vil anbefale å ha et godt telt som er lett og enkelt å sette opp. Hvis det var vanskelig å bygge i regnet, ville du bløtlegge det og ikke ville ha noe mer. Teltet mitt kan settes opp på et minutt og åpnes som en paraply», understreker N. Miejaitis.

Fotoalbum fra det personlige albumet / Øyeblikk fra Nerijus Motiejaitis reiser

Nerius innrømmer at han noen ganger drømmer om å ville legge ut på en reise på flere måneder, men økonomien og tilknytningen til jobben hindrer ham i det. Nå har han imidlertid som mål å reise så mye som mulig i ferien.

«Hvis jeg hadde ferdighetene til å jobbe eksternt, ville jeg definitivt reist med en gang. Men nå er jeg bundet til jobben, timene som er jobbet og lønnen jeg får. Derfor prøver jeg å gå ut i minst to uker når jeg tar ferie: hvis grensene åpner seg, drar jeg til Frankrike, sier N. Miejatie. «Og nå er planen min å utforske hele Norge, for jeg vet at jeg ikke kommer til å bo her for alltid.»

Osgar Glaziere

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."