Hemmeligheten bak et langt liv? Her er 3 matvarer den eldste personen i verden spiste hver dag – Reuters

Risikoen for tidlig død har nå blitt en vanlig foreteelse, alt takket være livsstil og forverring av miljøforhold. Imidlertid har et britisk-basert selskap, Eden’s Gate, avslørt noen produkter som kan hjelpe folk med å forbedre livsstilen sin. Selskapet undersøkte seks personer som levde i over 100 år. Ifølge listen ble Jeanne Louise Calment kåret til den eldste personen i historien. Han levde til 122, og ifølge eksperter var en del av hemmeligheten hans for lang levetid hans daglige inntak av tre matvarer.

Han sa at hemmeligheten bak lang levetid tilskrives tre matvarer: portvin, olivenolje og sjokolade. Videre er Calments hemmelighet for et langt liv også et lavt stressnivå. Kvinnen har aldri jobbet fulltid og likte aktive hobbyer som sykling, tennis, svømming og piano. Å ikke investere i en fulltidsjobb har tatt det bort fra stresset som et gjennomsnittsmenneske går gjennom.

Maten navngitt av Calment er også mye konsumert i de blå sonene i verden. Dette er områdene hvor konsentrasjonen av personer over 100 er ekstremt høy.

Livsstilsendringer har også påvirket store deler av samfunnet. Midt i den pågående pandemien har lang arbeidstid og mangel på fysisk aktivitet blitt en daglig rutine for folk. Det har vært rapporter om hvordan japanske spisevaner kan bidra til å fremme en sunnere livsstil. Spis for eksempel sakte og i små mengder, spis et veldig balansert kosthold, spis sjelden søtsaker, bruk tradisjonelle matlagingsmetoder og hopp aldri over frokost.

En fersk studie fant at å spise sunt kan forlenge levetiden med opptil 10 år avhengig av aldersgruppen du begynner å spise sunt.

Studien med tittelen «Estimating the Impact of Food Choices on Life Expectancy: A Modeling Study» ble publisert i tidsskriftet Plos Medicine 8. februar 2022. Studien ble utført av fire forskere fra Institutt for global folkehelse og primæromsorg, Universitetet fra Bergen, Norge.

Forskere har funnet ut at et sunt kosthold kan forlenge levetiden fra seks til syv år hos middelaldrende voksne, og hos unge voksne kan det øke levetiden med omtrent ti år.

Ifølge studien inkluderer et optimalt kosthold mer belgfrukter (bønner, erter og linser), fullkorn (havre, bygg og brun ris) og nøtter, og mindre rødt og bearbeidet kjøtt.

Les alle de siste IPL 2022-nyhetene, siste nyhetene og liveoppdateringene her.

Ealdwine Thatchere

"Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.