Guder og dødelige. Anmeldelse av serien «Vikings».

Serieskaper og forfatter Michael Hirst har lang erfaring med å produsere historiske dramaer. Hans beretning inkluderer spillefilmer om dronning Elizabeth av England, så vel som det velkjente TV-showet «The Tudors». Vikingfortellinger, de fenomenale prinsippene for skipsbygging og hedenske gudenes rike tiltrakk Hirst fra en tidlig alder. Vel, denne drømmen ble realisert i «Vikings»-scenariet. Den største utfordringen var å gjenoppfinne Ragnars og hans følgesvenners verden. Handlingen i serien finner sted rundt år 700 og det er praktisk talt ingen presise historiske bevis å bruke for denne perioden. Historikere diskuterer hvorvidt Ragnar eksisterte eller ikke, men noen historier – norrøn poesi og sagaer som dateres tilbake til 1200-tallet – vitner om en krigsherre som kan ha vært Ragnar. De sier at Ragnar var en redsel for kongene av England og Frankrike og fikk mange sønner. Blant dem seriens helter: sønnene Bjørn og Ivar. Legender forteller at Ragnar var gift med krigeren Lagertha, adelskvinnen Thor og dronning Asglega. «Jeg ble gitt frihet fordi ingen helt visste hvordan de mørke tidene var. Men vi vil at folk skal se det. Historisk nøyaktig materiale ville nå tusener og hundrevis av seere, men med «Vikings» fikk vi et publikum som kan måles i million,» sier Hirst om valget sitt. Det er også sant at vikingene ikke har en bestemt nasjonalitet, det er mer en status som demonstrerer deres vilje til å raide og erobre nye territorier og selvfølgelig å kjempe.

Stanford Bone

"Typisk alkoholutøver. Subtilt sjarmerende sosiale medier-elsker. Freelance zombie-forsker. Popkultur-banebryter."

Legg att eit svar